Za roditelje
Kako pratiti i stimulisati razvoj deteta do tri godine
Prvi meseci od rođenja
Svakodnevna nega deteta po rođenju pruža dovoljno podsticaja za razvoj čula koja primaju draži iz spoljne sredine. To su pre svega sluh, vid I dodir.- dok hranite i povijate dete pričajte mu i neka vas gleda. Lik majke, njen glas i dodir čine prvi tonični dijalog važan za komunikaciju i socijalni razvoj.
Sledećih meseci mamite dete glasom i pokretima da krene u prostor izvan svog tela. Kad bude spremno ono će uz vašu pomoć, a kasnije i samo, početi da:
- pruža ruke, opipava razne predmete i stiče nova iskustva.
- da isprobava svoje sposobnosti da dohvati, ispusti, baci, da stisne, zagrize, omiriše, da podigne glavu, sedne, stane uspravno i prohoda.
Zadovoljstvo od pokreta izmamiće glasove kao osnovu govora, prvo motornu a potom i saznajnu. Čulni podražaji bivaju sve bolje prepoznati i integrisani i na taj način će stimulistai saznajni razvoj.
Glas i govor odraslih, pokreti koji podstiču vestibularni aparat neophodan za ravnotežu i usresređenost, pokreti iz velikih zglobova utiču da:
- dete nastavi osvajanje prostora izvan svog tela.
- da prepoznaje i imitira glasove i pokrete drugog.
- da udruži pažnju, zametne igru i tako iskustveno saznaje o sebi i svetu oko sebe, progovori
- da stvori prve odnose „ja-ti“ bez kojih nema razvoja govora
- da usmeri svoja osećanja ka drugom
Prva godina života
U kojoj se sve događa po prvi put, najvažnija je za rani razvoj deteta. Ono što ima svako dete i što ga pokreće je radoznalost. Zato:- pomažite detetu da održi tu radoznalost
- ne sputavajte ga u akciji
- ne pomažite mu više nego što je potrebno, više nego što ono traži
- dozvolite mu da istražuje
- započnite mu igru pa se malo izmaknite
- tražite da pokazuje mimikom, gestom, glasom, govorom ono što hoće
- hrabrite ga da uloži napor da bi nešto doseglo i osvojilo
- zahtevajte da sačeka ispunjenje svoje želje
- živite svakodnevni život sa svojim detetom, igrajte se sa detetom, budite autentični
Osamnaesti mesec
Sa osamnaest meseci deteta zatvara se jedan razvojni krug važan za njegov doživljaj sebe kao posebne jedinke. Tada će ono biti spremno da shvati da čega nema u vidnom polju nije nestalo. To je permanentnost objekta koji detetu pomaže da se odvoji od majke na telesnom, osećajnom i psihološkom planu. Zato:- kad izađete iz prostorije ili zatvorite vrata javljajte mu se glasom
- igrajte se skrivalica
- neka vas dete prati dok odlazite i čeka da se vratite
Do treće godine razvoj teče svojim putem u svim oblastima: motornoj, govornoj, saznajnoj, osećajnoj. Zastoj u bilo kojoj poremetiće harmoniju u manjoj ili većoj meri. Tada se obratite stručnjacima za savet i pomoć.
Sa tri godine formira se pojam „ja“, Ličnost se integriše i dete zna da kaže svoje ime, godine, pol i za sebe govori u prvom licu. Dete ima svoju pojedinačnost koju treba prihvatiti i poštovati.
Tatjana Govedarica – defektolog, reedukator psihomotorike
Copyright 2012 Centar za specijalnu
edukaciju i rehabilitaciju. Kopiranje sadržaja je dozvoljeno samo uz saglasnost
centra i dodavanjem linka. Powered by WordPress. Razvijeno na Thematic Theme
Framework . Dizajn Vlalukin
No comments:
Post a Comment