Vaspitanje |
5
socijalnih veština kojima ih
moramo naučiti |
izvor - klinfo.com |
Postoji nekoliko osnovnih
socijalnih veština koje svako dete treba da nauči još u predškolskoj dobi, a
koje su temelj za povezivanje s drugima, za odgovaranje na osećanja drugih i
prevazilaženje konflikata. One su ključne za kasnije stvaranje dugotrajnih
ličnih veza i uspeh u školi i životu uopšte. |
Kada vaš
mališan uspe sam da obuče pantalonice ili da viljuškom stavi zalogj u usta a da
mu on ne završi na podu, osećate neizmerni ponos jer dete uči da samostalno
obavlja neke osnovne radnje. Kada dete još malo poraste i uspe da reši neki
školski ili drugi intelektualni zadatak potpuno samostalno, ispunjeni ste
zahvalnošću i srećom jer lepo napreduje.
Današnji mališani su izuzetno
napredni i otkrivaju niz veština koje nas ostavljaju bez daha. Ali tu nije kraj.
Ona moraju naučiti puno više od brige za svoje telo i pisanja slova kako bi u
budućnosti bili sretni i uspešni. Kontroliranje impulsivnog ponašanja,
stavljanje svojih potreba na stranu, prepoznavanje vlastitih osećaja i
upravljanje emocijama, spadaju u kategoriju emocionalne inteligencije, odnosno
socijalizacije.
Socijalne veštine podrazumevaju uspešno povezivanje s
drugim osobama, odgovaranje na njihove osećaje i geste kao I prevazilaženje
konflikata. Postoji pet osnovnih veština koje možete naučiti decu i pre nego što
krenu u školu i počnu ih primjenjivati svakodnevno.
Kako biti gubitnik?
Ni jedan roditelj ne želi
da njegovo dete bude luzer u smislu da nije ni u čemu dobar, da je usamljen,
izopšten iz društva. Ali ovde mislimo na učenje deteta kako da prihvati poraz,
kako da ga "reši" i vrati se ponovo u igru.
Mališanima je to najlakše
pokazati na vlastitom primeru. Kada igrate neku igru, dozvolite detetu da pobedi
i potom kažite "Jao kako si me isprašio! To je bilo baš zabavno. Hajde d se
igramo ponovo. Možda ću sada biti bolja". Neka dete pobedi u većini slučajeva,
ali ponekad je dobro i da roditelj odnese pobedu uz komentar: "Ovaj put sam ja
pobedila. Ali i ti si bio odličan tokom cele igre".
Ukoliko se dete
razljuti jer nije pobedilo, pokušajte da mu objasnite kako niko ne voli da gubi,
ali da je i to deo igre, a pravi gubitnik je samo onaj ko se tokom igre nije
trudio. Psiholozi kažu da bi dete oko 5. godine života već trebalo da prestane
da plače i ljuti se ukoliko ne pobeđuje u nekoj igri ili zadatku. Možda će
trebati milion odigranih partija karata ili ne ljuti se čoveče, ali dete će s
vremenom da nauči kontrolisanje emocija.
Kako
se uključiti u grupu?
Niko ne želi da njegovo
dete slepo sledi grupu, ali svako dete treba da zna kako se da se uključi u neku
aktivnost ili već formiranu grupu vršnjaka oko neke aktivnosti. Naime, u svakom
aspektu života dete će trebati da radi u grupi, od školskih projekata do radnog
mesta. I deca i odrasli ponekad su ubačeni u grupu drugih ljudi koju nisu i ne
bi sami izabrali, ali svi moramo naučiti kako da komuniciramo i pregovaramo,
kako da razmenjujemo ideje i kako da prepoznamo svačiju ulogu u zajedničkoj
aktivnosti. U grupama se stvaraju i lideri koji od najranijih godina znaju da
pojedince u timu i njihove ideje i sposobnosti ujedine u zajedničku
stvar.
Malu decu pre svega treba d naučite kako da pristupi grupi,
odnosno kako da prepozna najlakši put za pridruživanje. Ponekad će dete pokušati
da razgovara sa celom grupom, a ponekad će odabrati jedno dete kome će se
obratiti. Kada budete da dete suočite sa grupom vršnjaka, pogledajte koje dete
pokazuje prijateljske signale i otvorenost. Ti signali su obično neverbalni i
mala deca ne mogu da ih prepoznaju. Objasnite detetu kako će prijateljski
raspoloženi pojedinac u grupi verovatno da gleda u njegovom smeru, da se smeška,
ili će mu čak I mahati, pa je najbolje upravo to dete da pita "Mogu li sa vama
da se igram?". Najbolje je pristupiti onom detetu u grupi koje je uspostavilo
neki fizički kontakt ili gest i pre obraćanja.
Kako se boriti za ono što je pravedno?
Stati
u obranu onih koji su niže na društvenoj lestvici zastrašujuće je ponekad i
odraslima, jer je na neki način i vlastiti društveni ugled na kocki. Ipak, to je
poželjno i dobro, jer pokazuje određene vrednosti koje osoba u sebi nosi. Deci
kod takvih situacija takođe treba pomoć. Imati samopouzdanje i osećaj morala da
odbijemo da se pridružimo grupi koja zadirkuje ili omalovažava drugu osobu ili
se čak verbalno zauzeti za slabijeg u društvu, zahteva nekoliko veština:
empatiju (razumevanje da je žrtva povređena i da pati), sposobnost taktiziranja
(razlučivanje toka događanja) i sposobnost predviđanja šta će druga deca
učiniti.
Predškolci su obično fokusirani na pravila i znaju ne sme da se
zadirkuje, pa će se verovatno tužakati odraslima ukoliko se to dogodi. Ukoliko
je dete došlo da se požali vama, pokušajte da naglasite empatiju u celom
slučaju: "Dobro je da si došla/došao da mi to kažeš, jer bi verovatno i tebe
povredilo da ti neko kaže da si “klempav”. Ova tehnika pomaže deci da shvate
kako bi se i sami osećali loše da ih neko zadirkuje, te razvija kod mališana
želju da zaštite onoga koji je bio povređen.
S druge strane, ukoliko
razgovarate s detetom koje je zadirkivalo druge, upotrebite sličan scenarij:
"Šta bi bilo da je neko drugi tebi učinio nešto takvo? Što misliš, kako bi se ti
osjećao/osjećala?". I na taj način dete upoznaje osećaje drugih. Jednostavno
ponavljanje ovog obrasca "stavljanja u tuđu kožu" i razgovor o mogućim
osećajima, razviće s vremenom empatiju kod deteta.
Kako biti dobar glumac?
Biti Maryl Streep ili
Robert De Niro na igralištu, znači naučiti dete koje osećaje treba da otkrije,
a koje je bolje da zadrže za sebe i mamu i tatu kasnije kod kuće. Isto tako, ova
tehnika uči decu kako da budu manje iskrena sa ciljem da se zaštite osećaji
drugog mališana. Biti iskren je izuzetna vrlina, ali deca moraju da shvate da
nije lepo da pitaju tetku npr. "Zašto mi nisi kupila PlayStation umesto ovih
glupih termo čarapa?". Postoji razlika između iskrenosti i pristojnosti i deca
je moraju i mogu naučiti.
U predškolskoj dobi se učenje pristojnosti
svodi na kontrolisanje impulsivnog ponašanja. Deci mogu da se daju vrlo jasni
saveti: "Kada dobiješ neki poklon, bilo bi lepo da kažeš hvala, pa čak ako ti se
poklon nije odmah svideo". Nije dovoljno reći: "Budi ljubazan prema tetki kad
dođe u posetu". Deci treba da objasnite zašto je važno biti pristojan, jer
"tetka je stara i nema puno novca i nije znala što bi želeo/želela da ti
donese". Isto tako, dozvolite detetu da samo kaže što misli, i izrazi osećaje
prema situaciji kada ste nasamo.
Kako
preispitivati autoritete?
Blagoslov je imati dete koje učini sve što
mu kažete. Ali dete koje preispituje autoritete i to uspeva da čini uz dužno
poštovanje, je dete koje će znati da se o sebi brine na duge staze. Dete koje
može na pristojan način da zatraži nešto što odrasli nisu imali na umu i pritom
ne razljuti okolinu, odrasće u osobu koju drugi poštuju i s kojom žele
pregovarati i raditi.
Preispitivanje autoriteta je glavna životna misija
predškolaca i najčešće se ne događa na pristojan i suzdržan način, a iz razloga
što mališani nisu vešti u kontrolisanju svojih emocija. Vaš glavni cilj u ovom
periodu dečijeg razvoja je da ga naučite kako da nešto lepo zamoli ili zatraži.
Na pristojno pitanje, neka vaš odgovor bude većinom "da" (ukoliko je zahev
razuman i ne šteti detetu). Ovu veštinu praktikujte kod situacija koje su
zapravo nevažne. Ukoliko vas dete lepo zamoli da danas nosi majicu sa
dinosaurusom koja je već trebalo da bude na pranju, a ne majicu s natpisom,
popustite. Na taj način čuvate energiju za one situacije kada će odgovor biti
"ne", a dete učite da lepa reč otvara vrata i da samo može da odluči da li će do
cilja da dođe sa "molim te" ili neće do njega uopšte doći jer je vrištalo i
plakalo. |
VRTICI PORTALI.COM |
<< Prethodni Sledeći tekst
>> |
|
No comments:
Post a Comment