Važan deo porodičnog zadatka je ispravan odnos prema radu. Rad je osnovna
karakteristika čoveka kao razumnog bića jer se radom čovek razvija. Rad
je uslov života i njime se stiču zdravi stavovi prema vrednostima i prema životu
uopšte. Vrlo je važno povezati fiziologiju rada sa doživljajem zadovoljstva,
uživanja i smisla. Prenesite vašoj deci ovu činjenicu jer ih na taj način
uvodite u stvarni život.
Tumačenjem i davanjem primera ove tri funkcije rada, roditelj stvara egzistencijalne i društvene temelje kod svog deteta, to je poput dugoročnog oročenja vrednosti koje se jednoga dana vraćaju s kamatama. Radu se čovek treba predati, što znači pokrenuti sebe u celini pre rezultata. Roditeljstvo kao stalni rad nosi iste osobine predanosti. Zadacima roditelj daje do znanja detetu da je ono punopravan član porodice koji takođe ima svoje dužnosti i obaveze koje treba ispunjavati i tako ostvarivati prava. Ako se razvija svest o dužnostima i obavezama u porodici i ako se na njima radi, porodica postaje čvrsta, homogena i proizvodna zajednica. U njoj jačaju vrline uslužnosti, dobrote, marljivosti, požrtvovnosti, brižnosti i druge vitalne vrednosti.
Porodica se kroz vreme ili razvija ili propada. Stoga su roditelji, kao
glavni i odgovorni, dužni da postave viziju zajedničkog života za vitalnost
vlastite porodice. U razgovorima sa roditeljima, posebno se zapaža kako svi
imaju želju za srećnom, skladnom i dobrom porodicom, za poslušnom, pametnom i
marljivom decom. Prihvatljivo
je
i
opravdano
da
porodica
ima
zajedničku
viziju
svog
samoostvarivanja.
Pisanjem
porodične
vizije
postavljaju
se
jasni
ciljevi
koje
porodica
želi
da
ostvari.
Ali sve te želje ostaju uglavnom na nivou razgovora i
teško ostvarive. Retki su primeri porodica koje istinski sastavljaju i pismeno
svoju zajedničku viziju “koji pišu plan i program rada” svoje porodice i nastoje
ga ostvarivati. Danas se vizijom više smatraju realne mogućnosti i zamisli koje
su utemeljene na postojećim znanjima i njihovom mogućem ostvarenju.
Prema tome, prihvatljivo je i opravdano da porodica ima zajedničku viziju svog samoostvarivanja. Pisanjem porodične vizije postavljaju se jasni ciljevi koje porodica želi da ostvari. Uz ciljeve se piše sadržaj delovanja porodice koji bi je vodio postavljenim ciljevima. Porodična vizija svojevrsni je plan i program delovanja kako svakog člana posebno, tako i cele porodice zajedno. Rad na ostvarivanju ciljeva mora imati stalni nadzor kako se ne bi previše udaljilo od željenog plana i programa. Porodična vizija je tekst koji se prema životnim okolnostima može i menjati, ali je bitno da cela porodica jasno zna smisao i vrednost porodičnog života i ozbiljnost življenja. Preko vizije svaki član porodice vežba i utvrđuje pravilan odnos prema životu pa odgojem stiče znanja i sposobnosti za samostalan život.
Najvrednije iskustvo koje se može doživeti ispravnim življenjem je
definisanje sreće. Psihološko poimanje sreće tumači se kao stanje potpunog
zadovoljstva i smirenosti zasnovano na unutrašnjem, duševnom miru i skladu u
odnosima prema spoljnom svetu. Dete
gotovo
iz
svake
situacije
provedene
sa
roditeljem
ima
priliku
da
nešto
nauči,
a
kakvo
je
roditeljsko
vaspitanje,
doista
se
ogleda
kroz
ponašanje
deteta. Možemo reći da je sreća susret časti i
dostojanstva u samom sebi što znači sresti istinske normalne i moralne vrednosti
u sebi (za religiozne to znači sresti u sebi Božje karakteristike) savršene
vrednosti, sresti časne stvari dostojne čoveka, prepoznati dostojanstvo ljudske
normalne prirode. Doživljaj sreće i njenih atributa ostaje uvek prva motivacija
za sve radnje u životu. Ako porodica svojim znanjem i radom uspe da postigne
istinsku sreću, postigla je najveću vrednost i smisao života.
Porodično vaspitanje je složen posao za ceo život. On zahteva trud i stalno obrazovanje roditelja. Znanja o vaspitanju stiču se stalnim istraživanjem i zanimanjem, a veštine se postižu istrajnim naporom. Biti vaspitač je odgovoran posao i zato roditelj, kao vaspitač, treba da radi na svojoj ličnosti, na moralnoj izgradnji. Ako neprestano radi na zadacima i načelima odnosa prema životu, njegovo vreme provedeno sa detetom će biti kvalitetno. Dete gotovo iz svake situacije provedene sa roditeljem ima priliku da nešto nauči, a kakvo je roditeljsko vaspitanje, doista se ogleda kroz ponašanje deteta. Porodica kao društveno važna zajednica treba da planira i organizuje vaspitanje. U tome pomaže pisanje porodične vizije. Najvažniji cilj vaspitanja je da od deteta napravi srećnog i sposobnog čoveka. Vreme koje roditelj provodi sa detetom nije nikakvo posebno vreme, već je to svaki zajednički trenutak i potpuna roditeljska briga i dobronamernost za pravilnim življenjem i vaspitanjem.
Kako vi učite dete ispravnom odnosu prema radu?
Autor: Ivana Ivančić, profesor hrvatskoga jezika i književnosti, Srednoškolski đački dom, Osijek
Izvor: Zdrav život, Obiteljski časopis o zdravlju
Ostavite
komentar
AJSHTAJN |
Tri
su
temeljne
funkcije
i
vrednosti
rada:
- rad razvija čoveka
- rad čoveku omogućuje društvo
- radom se postiže materijalna egzistencija.
Tumačenjem i davanjem primera ove tri funkcije rada, roditelj stvara egzistencijalne i društvene temelje kod svog deteta, to je poput dugoročnog oročenja vrednosti koje se jednoga dana vraćaju s kamatama. Radu se čovek treba predati, što znači pokrenuti sebe u celini pre rezultata. Roditeljstvo kao stalni rad nosi iste osobine predanosti. Zadacima roditelj daje do znanja detetu da je ono punopravan član porodice koji takođe ima svoje dužnosti i obaveze koje treba ispunjavati i tako ostvarivati prava. Ako se razvija svest o dužnostima i obavezama u porodici i ako se na njima radi, porodica postaje čvrsta, homogena i proizvodna zajednica. U njoj jačaju vrline uslužnosti, dobrote, marljivosti, požrtvovnosti, brižnosti i druge vitalne vrednosti.
Porodična
vizija
Porodica se kroz vreme ili razvija ili propada. Stoga su roditelji, kao
glavni i odgovorni, dužni da postave viziju zajedničkog života za vitalnost
vlastite porodice. U razgovorima sa roditeljima, posebno se zapaža kako svi
imaju želju za srećnom, skladnom i dobrom porodicom, za poslušnom, pametnom i
marljivom decom. Prema tome, prihvatljivo je i opravdano da porodica ima zajedničku viziju svog samoostvarivanja. Pisanjem porodične vizije postavljaju se jasni ciljevi koje porodica želi da ostvari. Uz ciljeve se piše sadržaj delovanja porodice koji bi je vodio postavljenim ciljevima. Porodična vizija svojevrsni je plan i program delovanja kako svakog člana posebno, tako i cele porodice zajedno. Rad na ostvarivanju ciljeva mora imati stalni nadzor kako se ne bi previše udaljilo od željenog plana i programa. Porodična vizija je tekst koji se prema životnim okolnostima može i menjati, ali je bitno da cela porodica jasno zna smisao i vrednost porodičnog života i ozbiljnost življenja. Preko vizije svaki član porodice vežba i utvrđuje pravilan odnos prema životu pa odgojem stiče znanja i sposobnosti za samostalan život.
Budite
primer
vašem
detetu
Najvrednije iskustvo koje se može doživeti ispravnim življenjem je
definisanje sreće. Psihološko poimanje sreće tumači se kao stanje potpunog
zadovoljstva i smirenosti zasnovano na unutrašnjem, duševnom miru i skladu u
odnosima prema spoljnom svetu. Porodično vaspitanje je složen posao za ceo život. On zahteva trud i stalno obrazovanje roditelja. Znanja o vaspitanju stiču se stalnim istraživanjem i zanimanjem, a veštine se postižu istrajnim naporom. Biti vaspitač je odgovoran posao i zato roditelj, kao vaspitač, treba da radi na svojoj ličnosti, na moralnoj izgradnji. Ako neprestano radi na zadacima i načelima odnosa prema životu, njegovo vreme provedeno sa detetom će biti kvalitetno. Dete gotovo iz svake situacije provedene sa roditeljem ima priliku da nešto nauči, a kakvo je roditeljsko vaspitanje, doista se ogleda kroz ponašanje deteta. Porodica kao društveno važna zajednica treba da planira i organizuje vaspitanje. U tome pomaže pisanje porodične vizije. Najvažniji cilj vaspitanja je da od deteta napravi srećnog i sposobnog čoveka. Vreme koje roditelj provodi sa detetom nije nikakvo posebno vreme, već je to svaki zajednički trenutak i potpuna roditeljska briga i dobronamernost za pravilnim življenjem i vaspitanjem.
Kako vi učite dete ispravnom odnosu prema radu?
Autor: Ivana Ivančić, profesor hrvatskoga jezika i književnosti, Srednoškolski đački dom, Osijek
Izvor: Zdrav život, Obiteljski časopis o zdravlju
No comments:
Post a Comment