Samo
kada volimo sebe i verujemo u sebe možemo dati svoj maksimum u odnosu sa
drugima.
Samopoštovanje
se gradi od malih nogu, dovodi u pitanje u različitim uzrastima, neguje i uvek
iznova iskušava.
Pomozimo
svom detetu da ga izgradi.
Pre svega radimo na svom samopoštovanju jer oni
uče od nas posmatrajući nas i procenjujući. Budimo im pozitivan model
ponašanja.
Skloni smo da primetimo i prokomentarišemo svaki
postupak koji nam se ne dopadne ili smatramo nepoželjnim, a kritika je
najsigurniji način da uništimo dečje samopoštovanje. U komunikaciji sa detetom
treba oprezno ispoljavati negodovanja. Ukoliko dete uradi ili kaže nešto što
smatramo da nije u redu, često je bolje prećutati nego pasti u zamku stalnog
korigovanja.
Najlakše ćemo shvatiti težinu naizgled bezazlenih
rečenica koje se često izgovaraju ako razmišljamo o njihovoj pozadini:
“Nemoj tako.” - Ti to ne umeš, trebalo je
drugačije.
“Zašto si to uradio?” - Nisi dobar čovek.
“Ne govorim sa tobom zato što si...” - Ne volim
te zato što si takav, volela bih da imam drugačije dete.
Svaki dečji postupak ima svoj razlog i često ga
nije teško prepoznati. Ako usmerimo svoju reakciju na razlog umesto na
posledični postupak, rešićemo problem i izbeći zamku stalnog kritikovanja, a
samim tim i šansu da narušimo dečje samopouzdanje.
Nikola koristi svaku priliku, kada roditelji
ne gledaju, da udari mlađu sestru. Objašnjenja su razna - uzela je njegovu
igračku, sela na njegov džemper, gurnula ga NAMERNO, nije došla kada ju je
pozvao...
Jasno je da je motiv za Nikolino ponašanje
ljubomora na sestru.
Roditelj može da odreaguje na svaku situaciju
kritikom, zabranom ili čak udarcem, što rešava situaciju u tom trenutku. Ali šta
se dešava dalje? Situacije se ponavljaju, a problem poprima sve veću težinu.
Poruka koju roditelj šalje takvim ponašanjem za
Nikolu glasi ovako: ”Baš me briga što si ljubomoran na sestru, ne smeš da je
udaraš.”
”Moram da je zaštitim od tebe.”
“Ne valjaš.”
“Ja tebe smem da udarim jer sam jači, a ti sestru
ne smeš iako si jači.”
“Nju više volim i zato je stalno štitim.”
Na koji način možemo da odreagujemo ne
kritikujući dete za ovakvo ponašanje? Pre svega stalno razmišljati o motivu za
ovu vrstu ponašanja. Ljubomoru ublažiti dokazujući Nikoli da je voljen,
posvećujući mu dodatnu pažnju, nekada ne odreagovati na njegov izazov jer je on
često ispit strpljivosti koji mu je mera za roditeljsku ljubav.
Rešavanje uzroka dečjeg postupka, a ne samog
postupka može jedino biti dugotrajno i korenito.
Najveći podsticaj dečjem samopouzdanju je
pohvala. Skloni da primećujemo stvari koje nisu u redu, a podrezumevamo ono što
je lepo, možemo pasti u zamku da češće deci upućujemo kritiku nego pohvalu.
Hvalimo svoju decu i stalno im ponavljajmo da ih
volimo, bez bojazni da ćemo ih razmaziti. Ne postoje razmažena deca. Upućujmo im
lepe reči i lepe misli, jer će tako i oni o sebi misliti, a mislima kreiramo
svoju stvarnost.
Autor: Olivera Sekulovski
No comments:
Post a Comment